Max Verstappen, Sebastiaan Vettel en Lewis Hamilton… De laatste jaren vliegen de namen van Formule 1-coureurs je steeds vaker om je oren. Sinds Verstappen in 2015 op 17-jarige leeftijd zijn debuut maakte in de Formule 1 werd de sport steeds populairder door de jaren heen.
F1 voor beginners
Vind jij het racen nou ook ontzettend leuk, maar heb jij geen idee hoe het in elkaar steekt? Wij helpen je graag op weg. Aan het einde van deze blog weet ook jij wat een DRS is, wanneer er een safety car komt en wat het verschil is tussen die gekleurde banden.
De teams
Je zou het misschien niet verwachten, maar Formule 1 is een teamsport. Aan het WK doen tien verschillende teams mee. Deze bestaan uit twee coureurs en de monteurs. Max Verstappen rijdt voor het team van Red Bull Racing. Zijn teamgenoot is Sergio Pérez. Lewis Hamilton rijdt voor het team van Mercedes en heeft dit jaar een nieuwe teamgenoot: George Russel.
Maar hoe herken jij met tien teams en twintig auto’s jouw favoriete coureur? Dat kan je zien aan een zwart of geel balkje boven op de auto. Ieder team gebruikt die om aan te tonen naar welke coureur je kijkt tijdens de race. Max Verstappen rijdt bijvoorbeeld in de Red Bull Racing auto met nummer 33 en een zwarte balk.
Het constructeurskampioenschap
Elk team dat meedoet aan de Formule 1 bouwt zijn eigen race car. Dit doen zij aan de hand van de reglementen die dit jaar gelden voor de auto’s. Dat zijn voornamelijk een hoop technische termen, dus hier gaan we niet verder op in.
Niet alleen kan de beste coureur een titel winnen, ook wint het beste presterende team een titel: de constructeurstitel. Deze wordt uitgereikt aan het team met de meeste punten. Deze punten bestaan uit het totaal van de samengevoegde punten van beide coureurs die voor dat team rijden.
Ervaar zelf hoe het is om in de Formule 1 te racen
Wil je zelf ervaren hoe het is om een echte Formule 1-coureur te zijn? Dat kan bij Immersive in Almere. Hier race je in een simulator in een zelf uitgekozen racewagen en circuit. Kies jouw favoriete F1 circuit en voel je een echte Formule 1-held terwijl je over het circuit scheurt. Hoe gaaf is dit?
De races
Het aantal races in een Formule 1 seizoen kan wisselen. In 2022 bestaat het programma maar liefst uit 23 races. Het seizoen kickt af op 20 maart 2022 met de Grand Prix van Bahrein. Vooral de Grand Prix van Miami belooft spectaculair te worden. In Miami wordt een waanzinnig Formule 1-circuit gebouwd inclusief een beachclub middenin het circuit.
Een raceweekend bestaat uit meerdere elementen. Zo heb je de vrije training: hierin krijgen de coureurs de kans om de baan onder de knie te krijgen. Op zaterdag is de kwalificatie en op zondag de race zelf.
Kwalificatie
Tijdens de kwalificatie wordt de startopstelling – of grid – voor de race op zondag beslist. De kwalificatie is opgedeeld in drie delen: Q1, Q2 en Q3. In Q1 (Qualifying session one) gaan alle coureurs de baan op. Allemaal met als doel een snelle tijd neer te zetten. Of in ieder geval een tijd die snel genoeg is om door te gaan naar Q2. De vijftien snelste coureurs gaan door naar deze volgende ronde. De afgevallen vijf coureurs starten op P16 tot P20.
In Q2 gebeurt grofweg hetzelfde. Er vallen weer vijf coureurs af die starten op P11 tot P15 op zondag. In Q3 rijden de laatste tien coureurs om de snelste tijd neer te zetten en pole position (P1) te bemachtigen. Alle coureurs die mee doen aan Q3 moeten zondag starten op de banden waarop zij waren geëindigd. De afgevallen coureurs hebben een vrije bandenkeuze.
Aan de tijd op de baan en aan het aantal rondjes dat de coureurs mogen rijden in de kwalificatie zit geen limiet. Wel duren de kwalificaties een bepaalde tijd, dus binnen deze tijd moet de snelste ronde gezet worden.
Race zelf op een Formule 1-circuit
Wist je trouwens dat je bij de F1-circuits van YAS Marina Circuit in Abu Dhabi en Circuit of the Americas in Texas, USA kan karten? Hoe gaaf!
Sprintrace
In het seizoen van 2021 is er door de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) iets nieuws geïntroduceerd: de sprintrace. Het concept van de sprintrace is simpel. Het is net als een normale F1-race, alleen dan een stuk korter. Waar normaal een afstand van 305 kilometer wordt gereden, wordt er bij een sprintrace maar 100 kilometer gereden. De resultaten van de sprintrace bepalen de startopstelling van de wedstrijd op zondag.
De Formule 1-wedstrijd
Na de kwalificatie is het klaar voor de ‘echte’ race. Deze is op zondag en hier zijn de punten te behalen. Het is belangrijk dat de coureurs de juiste uitrusting dragen. Alle coureurs rijden eerst een rondje om de banden warm te maken. Hierna gaan ze op hun startpositie staan en gaan de lampen die het startsein geven branden. Als deze uitgaan is het startsein officieel gegeven. Let’s race!
De start
Een goede start is ontzettend belangrijk voor de race. Vooral voor de coureurs die vooraan beginnen. De coureur die op poleposition begint heeft een voordeel bij start. Deze coureur hoeft alleen zijn eerste plaats te verdedigen en niet aan te vallen voor een betere plek. Hij hoeft dus geen rekening te houden met coureurs die voor hem rijden. Het is dus van belang voor de rest van de race dat hij deze positie niet bij de start – waar alle wagens nog dicht op elkaar rijden – kwijtraakt.
Het verloop van de race
Na de openingsfase van de race is het racen dan echt begonnen. De coureur die het snelst 305 kilometer over de baan heeft gereden en de finishlijn haalt, krijgt de punten en wint de race.
De puntentelling
De puntentelling tijdens de F1 is als volgt verdeeld:
1e | 25 |
2e | 18 |
3e | 15 |
4e | 12 |
5e | 10 |
6e | 8 |
7e | 6 |
8e | 4 |
9e | 2 |
10e | 1 |
Ook krijgt de coureur met de snelste raceronde 1 extra punt. Deze wordt alleen uitgereikt als de coureur in de top 10 eindigt, anders komt de punt voor de snelste raceronde te vervallen voor die wedstrijd.
Inhaalmanoeuvres tijdens de Formule 1
Tijdens de race wordt er aardig wat ingehaald. Vaak wordt dit in de bochten gedaan, door de bocht slimmer of beter te nemen dan de andere coureur. Naast het inhalen in de bocht zijn er verschillende manieren waarop dit kan. Dit zijn termen die daarmee te maken hebben:
Verdedigen
Wanneer er wordt ingehaald, heeft de coureur al het recht om zijn positie op de baan te verdedigen. Hier zitten wel wat regels aan verbonden. Zo mag een coureur bijvoorbeeld maar een keer van zijn racelijn afwijken om zijn positie te verdedigen en niet de hele baan over zwalken, want dat kan zorgen voor gevaarlijke situaties.
Downforce
Een term die je ook vaak hoort tijdens een F1-race is downforce. Downforce staat voor de neerwaartse druk die lucht uitoefent op voorwerpen. In de F1 wordt hier altijd de auto mee bedoeld. Hoe hard een auto gaat en hoe deze door de bochten gaat wordt mede bepaald door de downforce die een auto heeft.
Vuile lucht en slipstream
Slipstream ontstaat wanneer een coureur vlak achter een andere auto rijdt op de rechte stukken van de baan. De coureur die vlak achter zijn voorligger rijdt heeft minder last van de luchtweerstand. Ook heeft een slipstream een zuigend effect. De auto wordt als het ware naar voren gezogen.
Rijden in de slipstream van je voorganger is een groot voordeel, totdat je bij de bochten komt. Hier verandert het voordeel van de slipstream in een groot nadeel. Nu race je namelijk in de vieze lucht van je voorganger. Dit komt door hoe de F1 auto’s zijn gebouwd. Deze hebben een hoop downforce, waardoor de auto naar beneden wordt geduwd.
Hierdoor hebben ze meer grip hebben om zo snel mogelijk door de bocht komen. De voorste auto verstoort de lucht voor zijn voorganger in de bochten. De lucht gaat alle kanten op en dat is een groot nadeel voor de coureur die volgt.
Touche
Een touche is wanneer twee coureurs elkaar raken tijdens het racen. Vaak is dit wat zachter en kunnen beide coureurs gewoon doorrijden. Wanneer het wat harder is en een van de coureurs nadeel ervaart door de touche tijdens de race wordt er door de wedstrijdleiding onderzoek gedaan. Dit kan resulteren in een tijdstraf.
DRS
DRS staat voor Drag Reduction System en is redelijk nieuw in de F1. De DRS is een beweegbaar stuk in de achtervleugel van de auto. Als de klep opengaat wordt de luchtweerstand verminderd en kan de auto nog sneller. Er zitten een paar voorwaarden aan het gebruik van de DRS. Het mag alleen met droog weer, DRS mag alleen op sommige (rechte) stukken van het circuit worden gebruikt en de afstand tot de auto ervoor moet minder dan 1 seconde zijn.
Onderstuur en overstuur
Wanneer een coureur last heeft van onderstuur of overstuur kan dit tijd kosten. Maar niet alleen dat, het kan ook zorgen voor gevaarlijke situaties of zelfs een crash. Wanneer een auto onderstuur heeft, glijden de voorwielen en stoppen ze met rollen. Hierdoor verliezen ze grip, terwijl de achterbanden wel grip hebben. De voorkant van de auto wordt naar buiten geduwd. Hierdoor kan er minder scherp worden ingestuurd.
Overstuur is wanneer de achterbanden grip verliezen terwijl de voorbanden grip houden. Hierdoor wordt de auto naar binnen getrokken. Vaak zie je de achterkant van de auto door de bocht heen driften als dit gebeurt.
Pitstops tijdens de Formule 1
Tijdens een pitstop rijdt de coureur de pitstraat in voor onderhoud aan de auto. Vaak is dit voor een nieuwe set banden, waardoor er weer sneller geracet kan worden. Soms is dit om onvoorziene problemen te verhelpen. Voor een bandenwissel staat de auto rond de twee seconden stil om alle vier de banden te verwisselen voor een nieuwe set.
Het is verplicht voor de coureurs om op twee verschillende sets banden te rijden. De coureurs moeten tijdens de race dus minstens één pitstop maken.
Tactiek
Een veel voorkomende tactische zet tijdens de Formule 1 is de undercut. Hierbij gaat de coureur eerder pitten dan de voorganger die hij probeert in te halen. Hierna rijdt deze coureur weer op snellere banden. Dit kan hem het tijdsvoordeel geven wanneer zijn voorganger uiteindelijk ook gaat pitten.
Vrije pitstop
Een vrije pitstop is eigenlijk precies zoals het is beschreven. Tijdens een vrije pitstop zit er zoveel tijd tussen degene die gaat pitten en zijn achterganger, dat er geen plek hoeft worden ingeleverd. Hier is ongeveer 22 tot 24 seconden voor nodig, afhankelijk van de baan.
Verschillende banden
Er zijn drie verschillende banden waarop de coureurs kunnen racen:
- Rode band: dit is de ‘soft’. Op deze band kan er het hardst gereden worden, maar deze slijt ook het snelst. Er zijn sneller nieuwe banden nodig.
- Gele band: dit is de ‘medium’. Deze band zit tussen de rode en de witte band in.
- Witte band: dit is de ‘hard’. Deze band gaat het langste mee, er hoeft dus het minst snelst een pitstop te worden gemaakt. Maar het is wel de langzaamste band uit dit rijtje.
Als het regent of het wegdek nat is rijden de coureurs op andere banden. De ‘intermediate’, een groene band is voor wanneer het wegdek een beetje nat is en de ‘full wets’, een blauwe band voor wanneer het regent.
Overige regels tijdens de Formule 1 uitgelegd
We hebben al een hoop besproken, hier volgen nog een paar laatste dingen die jij moet weten voordat jij jezelf een Formule 1-expert kan noemen. Er zijn verschillende regels waar je je tijdens een race aan moet houden.
Tijdstraf
We hebben het bij het inhalen al kort over straffen gehad, want je mag natuurlijk niet zomaar iemand van de baan afrijden of afsnijden. Wanneer er een situatie voorkomt waarin twee of meer coureurs elkaar hinderen of botsen wordt er door de wedstrijdleiding gekeken naar het incident.
Wordt er iemand schuldig bevonden? Dan krijgt deze persoon een straf. Vaak is dit een vijf seconden tijdstraf die tijdens een pitstop verrekend wordt. De auto moet dan vijf seconden lang stilstaan voordat de monteurs eraan mogen werken.
Vlaggen die gebruikt worden tijdens de Formule 1
Tijdens de race worden verschillende vlaggen gebruikt om situaties aan te duiden:
- Zwart/wit geblokte vlag: einde race, want iemand is gefinished.
- Rood/geel gestreepte vlag: brokstukken op de baan.
- Rode vlag: wedstrijd wordt stilgelegd, vaak door een gevaarlijke situatie die eerst verholpen moet worden.
- Gele vlag: gevaar. De snelheid moet geminderd worden en er is een inhaalverbod. Hier komt vaak ook een safety car bij kijken.
- Groene vlag: het gevaar is geweken. Gassen maar!
Safety car
De safety car wordt ingezet na zware ongelukken en wanneer er niet veilig geracet kan worden. Alle coureurs moeten in de huidige volgorde van de grid achter de safety car rijden tot de baan weer wordt vrijgegeven. Dit kan grote nadelen en voordelen hebben voor de coureurs.
Coureurs die achterop zijn geraakt tijdens de race krijgen nu de kans om aan te sluiten. Het gat tussen alle coureurs wordt verkleind. Het nadeel ligt bij de kopgroep. Als zij een grote voorsprong hadden op hun voorganger zijn zij deze kwijt. De coureur die voorop rijdt mag beslissen wanneer hij weer vol op het gas gaat na de safety car weg is.
Ga vol gas op een echt Formule 1-circuit
Nu weet jij bijna alles wat er gebeurt tijdens een 305 km lange Formule 1-race kan jij jezelf een ware pro noemen. Zin gekregen om zelf een echte Formule 1-race te ervaren? Bij Immersive kan je dit zelf beleven. Race op de vetste circuits. Je uitje nog spectaculairder maken? Kies dan voor 4D VR racen.